2

Voeg je koptekst hier toe

Toen ik Reiki 2 leerde, vond ik de symbolen ontzettend interessant. Ineens ging er een nieuwe wereld voor me open. Tegelijkertijd merkte ik ook dat het tijd kostte voordat de symbolen echt vertrouwd voelden. Ik wist waarvoor ze bedoeld waren, maar tijdens een behandeling dacht ik soms toch: welk symbool gebruik ik nu?

In de loop van de jaren ontdekte ik dat dit heel normaal is. De symbolen zijn geen lijstje dat je uit je hoofd hoeft te kennen. Je leert ze pas echt kennen door ermee te werken. Net zoals je een nieuwe taal niet leert door alleen de woorden te bestuderen, maar door ze steeds vaker te spreken.

Maak de symbolen onderdeel van je dagelijkse Reiki beoefening

Je hoeft de symbolen niet alleen te gebruiken wanneer je een uitgebreide behandeling geeft. Juist de kleine momenten zijn een mooie manier om meer vertrouwen op te bouwen.

Gebruik een symbool bijvoorbeeld tijdens je dagelijkse zelfbehandeling. Of wanneer je Reiki stuurt naar een situatie, een afspraak of iemand op afstand. Ook tijdens een meditatie of visualisatie kun je bewust met één symbool werken en ervaren wat het met je doet.

Hoe vaker je de symbolen uitnodigt in je dagelijkse Reiki beoefening, hoe vertrouwder ze gaan voelen.

3

Er bestaat geen goede of foute manier

Een vraag die ik regelmatig krijg, is welk symbool je wanneer gebruikt. Daar is geen vast antwoord op.

De ene keer kies je heel bewust voor een bepaald symbool. De andere keer merk je dat één symbool steeds in je gedachten komt. Soms gebruik je meerdere symbolen achter elkaar en soms werk je met één symbool tijdens de hele behandeling.

Het is áltijd goed. Een symbool popt niet voor niets op tijdens een behandeling. Als dat gebeurt, zet hem in! Gebeurt het niet, is het ook niet erg. 

Leer de energie van ieder symbool kennen

In plaats van alle symbolen tegelijk te willen gebruiken, helpt het vaak om één symbool centraal te zetten.

Werk er een paar dagen of een week bewust mee. Gebruik het tijdens je zelfbehandeling, bij een afstandsbehandeling of tijdens een meditatie. Vraag jezelf daarna af:

• Hoe voelde dit symbool?
  • Wat viel me op?
  • Welke kwaliteit bracht dit symbool mee?
  • Zou ik dit symbool de volgende keer weer kiezen?

Op die manier bouw je stap voor stap een eigen relatie op met de symbolen. Je leert ze niet alleen met je hoofd kennen, maar vooral door ze te ervaren.

De taal van Reiki

Voor mij voelen de symbolen als een taal. Een taal die je steeds beter leert verstaan naarmate je er vaker mee werkt. Je hoeft daarvoor niet alles perfect te onthouden. Het gaat veel meer om de ervaring die je opdoet en het vertrouwen dat daardoor groeit.

Daarom staat dit onderwerp ook centraal in de nieuwe themamaand De taal van Reiki binnen de VerbindingsCirkel.

Samen gaan we ontdekken hoe je de symbolen met meer vertrouwen kunt gebruiken en hoe je hun energie steeds beter leert herkennen.

1

Tijdens deze themamaand gaan we onder andere aan de slag met:

• een masterclass waarin we dieper ingaan op de achtergrond van de symbolen, hoe ze werken en hoe je ze kunt gebruiken;
  • een groepssessie waarin we de energie van de drie Reiki 2 symbolen samen gaan ervaren;
  • een visualisatie waarin je ontdekt welk symbool zich op dit moment aan jou wil laten zien.

Zo wordt de theorie langzaam praktijk en groeien de symbolen uit tot een natuurlijk onderdeel van jouw eigen manier van Reiki geven.

Wil jij hieraan deelnemen? Kijk dan even hier voor de mogelijkheden

Gun jezelf de tijd

Je hoeft de taal van Reiki niet in één dag te leren. Iedere behandeling, iedere afstemming en iedere ervaring helpt je om de symbolen beter te leren kennen.

Je hoeft niet te weten welk symbool je wanneer ‘hoort’ te gebruiken, maar je mag steeds meer vertrouwen op wat jij voelt. Van daaruit worden de symbolen vanzelf een waardevol onderdeel van jouw Reiki beoefening.

Groepssessie: je plek binnen het familiesysteem
favorite_border

do, 20 aug 10:00
Een liefdevolle Reiki visualisatie waarin je jouw familiesysteem ontmoet, jouw plek onderzoekt en met aandacht ervaart wat zich in jou…

Veelgestelde vragen over de Reiki-symbolen

Moet je Reiki symbolen uit je hoofd kennen?

Nee. Natuurlijk is het fijn als je de symbolen kent, maar vertrouwen ontstaat vooral door ermee te werken. Hoe vaker je de symbolen gebruikt, hoe vertrouwder ze voelen en tot die tijd mag je best een spiekbriefje erbij houden.

Dat hoeft niet. Sommige Reiki beoefenaars tekenen de symbolen, anderen visualiseren ze of spreken de naam in gedachten uit. Ontdek wat voor jou prettig werkt. Hoe jij voelt dat hij geactiveerd wordt. 

Ja. Reiki stroomt ook zonder symbolen. De symbolen helpen je om een bepaalde intentie of energie extra te ondersteunen, maar ze zijn geen voorwaarde om Reiki te geven.

Door ze regelmatig te gebruiken. Hoe vaker je met een symbool werkt, hoe vertrouwder het wordt. Veel Reiki beoefenaars merken dat ze de symbolen daardoor vanzelf beter onthouden.

Geef een reactie